Sabtu, November 06, 2004

Life as a minah kilang...

The night before my first day at work, pecah kepala fikir nak pakai apa. Impression apakah yang aku ingini dari rakan2 sekantor. Macam nak pergi first date, end up trying this and that, this top with that skirt or maybe that pants bla bla bla...gosok my whole wardrobe, all my tudung (haaa, forgot to mention this. The previous day aku hand washed semua tudung milikku maka kalau sesiapa lalu depan rumah aku sure nampak penuh halaman rumah with arrays of colors. So nice. Anyway..) Then Jan called and I asked for his advice. Akhirnya, baju kurung jek. Let people look and me and think...owh, kerani akaun la budak baru tuh. Biarkan. :)

First day, orientasi bersama 3 orang jejaka lagi. Aku dah excited dah tengok ada orang baru sekali dengan aku. Ada gang kena buli sama2. Sempat jugakla aku bermain2 mata dengan diorang. Haha, tapi tak boleh lebih2, bulan pose beb. Sekali tengok mereka: 1 pekerja kilang, (I mean, dalam kilang) and another 2 jadi pakcik jaga. Chais. Maka orientasi pun berbeza cara kerana tugasan kami yang berlainan. Apparently officers kena pergi from one manager to another dan amik signature. Nasib baik diorang tak suruh aku tiup lampu kalimantang yg menyala tu sampai terpadam ke, tiup kipas yang statik sampai berpusing ke baru boleh dapat signature diorang.

People in the company, very friendly. Tapi kebanyakan mmg terdiri dari golongan dewasa. The turnover rate employees situ memang very low. Maka aku tiada teman sebaya. Tuh agak menyebelkan. Hmm...tak ada juga orang2 untuk aku cuci mata. Dem.

Kerja...dah 4 days kerja, 1st day memang la agak relax, masuk 2nd day dah penuh fail atas meja. I have to study this and that and this and that...3rd day dah ada komputer atas meja (sadly, no internet connection) and 4th day, punya banyak kerja sampai tak angkat muka langsung dari meja. Pergh. No wonder my boss tanya, how long have you been here? and aku jawab, 3 days sir.. (time tu baru 3rd day) and he's like, I felt like it's been ages! Haha. Adakah dia bosan tengok muka aku? Thought it's been ages huh, patut la bagi kerja tak hengat2.

Kadang2 terasa jugak orang2 dalam department aku macam takut2 nak cakap dengan aku. I dismissed it as 'perasaan aku je tuh' till my assistant manager asked me bout my dad. Owh, so maybe they did know. I hoped they don't. So they see me as this anak boss or as a spy for Tan Sri. Mampus lah. Dah rezeki aku kat situ. Lagi2 bila aku mengadap Personnel manager and dia bebel2 tentang rezeki oleh Allah, "pedulikan la kalau orang2 cakap belakang2..eh budak tu baru2 masuk terus jadi officer bla bla" and "dapat gaji boleh sara mak bapak, tapi mak bapak kaya kan?" Huh. Apahallll!!

Tu orang atasan punya cerita. Yang orang lain dengar aku officer, bawak kereta sendiri pulak (apparently they're stuck in the old days dimana fresh grads tak bawak kereta sendiri. Silalah melawat ke IPT dan bukalah mata. Even students drive BMW and Jaguar to class these days ye) and sure muka diorang akan berekspresi yang kalau diterjemahkan dengan kata2 berbunyi "owh, wah!" Pangkat officer tu big deal rupanya. Siap ada parking lot 'For Officers Only." Haha.

So, work is great so far. Aku suka banyak kerja. Terasa berguna. I'll make sure I'm worth all that money they're paying me.

Meanwhile...aku hanya mampu memandang cemburu confirmed staffs yang bakal dapat bonus 2004 tak lama lagi.

Tiada ulasan:

March 2017 - 'Ada Apa Dengan Jogja?' (Part 2.5)

Honestly tho, I have nothing much to say about the show, except what everyone would already know...It was AH-MAY-ZINGGGG!!! *fangirling mod...