Jumaat, Januari 06, 2012

Beauty Talk

A couple of week ago, while doing a makeup trial for a client, her mother came into the room, saw me and said,

Auntie sukalah mekap macam Farina sekarang. Mekap kan anak makcik macam ni je lah!


Problem is, I wasn't wearing any make up!

Wahhh, terfeeling Maya Karin dalam iklan Brands gitu!

What I did had on was this...


Lisa Surihani much?


Before I tried this, have been using Garnier moisturizer for quite some time, sebab for me, ia berkesan dan murah. Less than RM10 je, what a steal! At the same time, been wanting to try BB cream for quite some time tapi still teragak2, so when Garnier came up with this, dan masa tu promo price was about rm17.90, saya pun cuba saja.

Let me tell you this, it wasn't love at first contact. And I remember tweeting about how I wasn't impressed with it. I felt like it was too light for my skin, too sheer that i still had to use liquid foundation padahal harusnya kalau dah pakai BB cream, boleh skip other make up routines spt primer, foundation dan concealer. But hey, 17.90 takkan nak buang begitu sahaja, kan?

Jadi saya continue pakai BB cream ini.

Saya tak ingat kapan dan bagaimana bisa, saya mulai jatuh cinta padanya. (Ecehh!) Yang saya sedar, saya tak lagi rasa warnanya terlalu cerah untuk kulit saya, which could only mean 2 things. Either this BB cream self-adjusted to my skin color upon contact, atau kulit saya memang dah makin cerah. Awwwww! Either way, I still think it's great (Tho I must admit, I prefer the latter lah!)

Biar saya beritahu kenapa saya suka BB Cream Garnier ini:
1. Harganya murah meriah
2. Texturenya ringan, tak berminyak, dan buat kulit saya nampak lembab and dewy gitu.
3. And since kulit saya tidak memerlukan coverage yang over the top, I find that gives just the right amount of coverage for daily use. I still use foundation untuk mekap ke event2 yang memerlukan coverage yg lebih bagus tho. (read: mekap yg lebih mantop)
4. It actually does help lighten my skin
5. Memudahkan hidup saya. Kalau dulu, lepas cuci muka dan pakai toner, kena pakai moisturizer-sunblock-concealer-liquid foundation-2 way cake (hamik kau!). Sekarang, cuma Bb cream followed by sapuan tipis 2 way cake sudah cukup hahaha
5. Love the small packaging. Jangan salah, a lil bit goes a long way. And saiz kecilnya memudahkan saya bawa utk travel. Again, tak payah lagi bawa moisturizer, sunblock, foundation. Bawa Bb cream ini saja, selesai!

Semalam, seorang teman commented that my skin is looking better now. Padahal malam tadi saya keluar berjumpa dia tanpa secalit BB cream, bedak mahupun foundation. Maknanya, BB cream ini memang membantu memperbaiki struktur kulit dari dalam, bukan setakat menutup cacat cela sahaja.

Memang saya akui kondisi kulit saya masih jauh dari perfect tapi saya happy. Hehe.

Sekian beauty talk kali ini!

5 ulasan:

lissa berkata...

oyek? ok, leh cuba la. tapi toner, moisteriser, sunblock.. nak buang mana? hhaha

bb dah ada sunblock ka?

f a r i n a berkata...

Tengok dlm gambar tu pun boleh nampak, dia ada spf 26 hehe

Basirah Borhanuddin. berkata...

bestnye bb cream ni! nak try!
*sejak bekerja di ofis berhawa dingin my oily face tend to get very dry.
erk. oily dan dry -.-
do u suggest me using the bb cream?

*soalan mcm tanye kat lisa surihani ;p

~Am berkata...

This post made me go back to using BB cream...selama ni malas gila so after moisturiser terus pakai compact powder, after 1 week pakai BB cream, i noticed my skin texture is getting better

yatt berkata...

hahah, tak pasal2 aku pun nak pergi cari benda alah nih utk letak dlm travel pack...thankss lah!

March 2017 - 'Ada Apa Dengan Jogja?' (Part 2.5)

Honestly tho, I have nothing much to say about the show, except what everyone would already know...It was AH-MAY-ZINGGGG!!! *fangirling mod...